[1] C++ Syntax :

Riadok 1:
- je knižnica hlavičkových súborov, ktorá nám umožňuje pracovať so vstupnými a výstupnými objektmi, ako je napríklad cout (použitý v riadku 5). Hlavičkové súbory pridávajú funkčnosť programov C++.
Riadok 2:
- znamená, že môžeme použiť názvy pre objekty a premenné zo štandardnej knižnice.
Nerobte si starosti, ak nerozumiete, ako funguje #include a používanie menného priestoru std. Zatiaľ si to len predstavte ako niečo, čo sa (takmer) vždy objaví vo vašom programe.
Riadok 3:
- Prázdny riadok. C++ ignoruje tieto riadky. Ale používame ich, aby bol kód čitateľnejší.
Riadok 4:
- Ďalšia vec, ktorá sa vždy objavuje v programe C++, je int main(). Toto sa nazýva funkcia. Akýkoľvek kód v zložených zátvorkách
{}
bude vykonaný.
Riadok 5:
- cout (vyslovuje sa “see-out”) je objekt používaný spolu s operátorom vkladania (<<) na výstup/tlač textu. V našom príklade sa zobrazí „Ahoj svet!“.
- C++ rozlišuje veľké a malé písmená: „cout“ a „Cout“ má odlišný význam.
- Každý príkaz C++ končí bodkočiarkou ; .
- Telo int main() možno napísať aj takto: int main () { cout << “Ahoj svet!”; return 0; }
Riadok 6:
- ukončí hlavnú funkciu.
Riadok 7:
- Nezabudnite pridať uzatváraciu zloženú zátvorku
}
, aby ste skutočne ukončili hlavnú funkciu.
Poznámka : . Riadok std using namespace
môže byť vynechaný a nahradený kľúčovým slovom std
, za ktorým nasleduje operátor ::

Príkazy C++
- Počítačový program je zoznam „inštrukcií“, ktoré má počítač „vykonať“.
- V programovacom jazyku sa tieto programovacie inštrukcie nazývajú príkazy.
- Nasledujúce vyhlásenie “prikazuje” kompilátoru vytlačiť na obrazovku text “Ahoj Svet”:

- Je dôležité, aby ste vyhlásenie ukončili bodkočiarkou ;
- Ak zabudnete bodkočiarku (
;
), dôjde k chybe a program sa nespustí. - Väčšina programov C++ obsahuje veľa príkazov.
- Príkazy sa vykonávajú jeden po druhom v rovnakom poradí, v akom sú napísané:

- Viac o vyhláseniach sa dozviete pri ďalšom čítaní tohto tutoriálu. Zatiaľ ich nezabudnite vždy ukončiť bodkočiarkou, aby ste sa vyhli chybám.
Ďalšia kapitola vás naučí, ako ovládať výstup a ako vkladať nové a prázdne riadky, aby bol program čitateľnejší.
[2] C++ Výstup (vypisovanie textu)
- Objekt
cout
spolu s operátorom<<
sa používa na výstup hodnôt a vypisovanie textu. - Nezabudnite ohraničiť text dvojitými úvodzovkami (
""
):

- Môžete pridať toľko objektov
cout
, koľko chcete.
C++ Výstup (vypisovanie čísla)
- Na vypisovanie čísel môžete použiť tiež funkciu
cout()
. - Na rozdiel od textu však čísla nevkladáme do dvojitých úvodzoviek:

- Môžete tiež vykonávať matematické výpočty:


C++ Nové riadky
- Ak chcete do výstupu vložiť nový riadok, môžete použiť znak
\n
- Kurzor sa tak presunie na nový riadok.

- Môžete tiež použiť aj iný operátor :
<<
a umiestniť znak\n
za text takto:

- Tip: Dva \n znaky po sebe vytvoria prázdny riadok:
- Ďalší spôsob vloženia nového riadku je pomocou manipulátora
endl
:

- Takto jednoducho tiež viete presunúť kurzor na nový riadok.
V nasledujúcej kapitole si vysvetlíme komentáre.
[3] C++ komentáre
- Komentáre môžu byť použité na vysvetlenie kódu C++ a na zvýšenie jeho čitateľnosti.
- Môžu sa tiež použiť na zabránenie spustenia kódu napr. pri testovaní alternatívneho kódu.
- Komentáre môžu byť jednoriadkové alebo viacriadkové.
Jednoriadkové komentáre :
- Jednoriadkové komentáre začínajú dvoma lomkami (
//
). - Akýkoľvek text medzi
//
a koncom riadku je kompilátorom ignorovaný (nebude vykonaný).
Tento príklad používa jednoriadkový komentár pred riadkom kódu:

Tento príklad používa jednoriadkový komentár na konci riadku kódu:

Viacriadkové komentáre :
- Viacriadkové komentáre začínajú znakom
/*
a končia znakom*/
. - Akýkoľvek text medzi
/*
a*/
bude kompilátorom ignorovať:

Jednoriadkové alebo viacriadkové komentáre?
Je len na vás, ktorý chcete použiť. Normálne používame // pre krátke komentáre a /* */ pre dlhšie.
Nasleduje veľmi zaujímavá kapitola, v ktorej si vysvetlime premenné
[4] C++ Premenné
- Premenné sú kontajnery na ukladanie údajových hodnôt.
- V C++ existujú rôzne typy premenných (definované rôznymi kľúčovými slovami), napríklad:

– ukladá (celé čísla) bez desatinných miest, ako napríklad 123 alebo -123.
- 10500 , 4 , -99777
– ukladá čísla s pohyblivou desatinou čiarkou s desatinnými miestami, ako napríklad 19,99 alebo -19,99.
- 666,77 , 0,8 , -33,76
– ukladá jednotlivé znaky, ako napríklad „a“ alebo „B“. Hodnoty znakov sú ohraničené jednoduchými úvodzovkami.
- „G“ , „u“ , „W“
– ukladá text, napríklad „Ahoj svet“. Hodnoty reťazcov sú ohraničené dvojitými úvodzovkami.
– ukladá hodnoty s dvoma stavmi: true alebo false ( pravda, nepravda ).
Deklarovanie (vytváranie) premenných :
- Ak chcete vytvoriť premennú, zadajte typ a priraďte jej hodnotu:

Kde typ je jeden z typov C++ (napríklad int) a názov premennej je názov premennej (napríklad x alebo môj názov). Znamienko rovnosti sa používa na priradenie hodnôt.
Pridaj komentár