[1] C++ Syntax :


Riadok 1:

  • je knižnica hlavičkových súborov, ktorá nám umožňuje pracovať so vstupnými a výstupnými objektmi, ako je napríklad cout (použitý v riadku 5). Hlavičkové súbory pridávajú funkčnosť programov C++.

Riadok 2:

  • znamená, že môžeme použiť názvy pre objekty a premenné zo štandardnej knižnice.

Nerobte si starosti, ak nerozumiete, ako funguje #include a používanie menného priestoru std. Zatiaľ si to len predstavte ako niečo, čo sa (takmer) vždy objaví vo vašom programe.

Riadok 3:

  • Prázdny riadok. C++ ignoruje tieto riadky. Ale používame ich, aby bol kód čitateľnejší.

Riadok 4:

  • Ďalšia vec, ktorá sa vždy objavuje v programe C++, je int main(). Toto sa nazýva funkcia. Akýkoľvek kód v zložených zátvorkách {} bude vykonaný.

Riadok 5:

  • cout (vyslovuje sa “see-out”) je objekt používaný spolu s operátorom vkladania (<<) na výstup/tlač textu. V našom príklade sa zobrazí „Ahoj svet!“.
  • C++ rozlišuje veľké a malé písmená: „cout“ a „Cout“ má odlišný význam.
  • Každý príkaz C++ končí bodkočiarkou ; .
  • Telo int main() možno napísať aj takto: int main () { cout << “Ahoj svet!”; return 0; }

Riadok 6:

  • ukončí hlavnú funkciu.

Riadok 7:

  • Nezabudnite pridať uzatváraciu zloženú zátvorku }, aby ste skutočne ukončili hlavnú funkciu.

Poznámka : . Riadok std using namespace môže byť vynechaný a nahradený kľúčovým slovom std, za ktorým nasleduje operátor ::



Príkazy C++

  • Počítačový program je zoznam „inštrukcií“, ktoré má počítač „vykonať“.
  • V programovacom jazyku sa tieto programovacie inštrukcie nazývajú príkazy.
  • Nasledujúce vyhlásenie “prikazuje” kompilátoru vytlačiť na obrazovku text “Ahoj Svet”:
  • Je dôležité, aby ste vyhlásenie ukončili bodkočiarkou ;
  • Ak zabudnete bodkočiarku (;), dôjde k chybe a program sa nespustí.
  • Väčšina programov C++ obsahuje veľa príkazov.
  • Príkazy sa vykonávajú jeden po druhom v rovnakom poradí, v akom sú napísané:
  • Viac o vyhláseniach sa dozviete pri ďalšom čítaní tohto tutoriálu. Zatiaľ ich nezabudnite vždy ukončiť bodkočiarkou, aby ste sa vyhli chybám.


[2] C++ Výstup (vypisovanie  textu)

  • Objekt cout spolu s operátorom << sa používa na výstup hodnôt a vypisovanie textu.
  • Nezabudnite ohraničiť text dvojitými úvodzovkami (""):
  • Môžete pridať toľko objektov cout, koľko chcete.

C++ Výstup (vypisovanie  čísla)

  • Na vypisovanie čísel môžete použiť tiež funkciu cout().
  • Na rozdiel od textu však čísla nevkladáme do dvojitých úvodzoviek:
  • Môžete tiež vykonávať matematické výpočty:

C++ Nové riadky

  • Ak chcete do výstupu vložiť nový riadok, môžete použiť znak \n
  • Kurzor sa tak presunie na nový riadok.
  • Môžete tiež použiť aj iný operátor : << a umiestniť znak \n za text takto:
  • Tip: Dva \n znaky po sebe vytvoria prázdny riadok:
  • Ďalší spôsob vloženia nového riadku je pomocou manipulátora endl:
  • Takto jednoducho tiež viete presunúť kurzor na nový riadok.


[3] C++ komentáre

  • Komentáre môžu byť použité na vysvetlenie kódu C++ a na zvýšenie jeho čitateľnosti.
  • Môžu sa tiež použiť na zabránenie spustenia kódu napr. pri testovaní alternatívneho kódu.
  • Komentáre môžu byť jednoriadkové alebo viacriadkové.

Jednoriadkové komentáre :

  • Jednoriadkové komentáre začínajú dvoma lomkami (//).
  • Akýkoľvek text medzi // a koncom riadku je kompilátorom ignorovaný (nebude vykonaný).

Tento príklad používa jednoriadkový komentár pred riadkom kódu:

Tento príklad používa jednoriadkový komentár na konci riadku kódu:

Viacriadkové komentáre :

  • Viacriadkové komentáre začínajú znakom /* a končia znakom */.
  • Akýkoľvek text medzi /* a */ bude kompilátorom ignorovať:

Jednoriadkové alebo viacriadkové komentáre?
Je len na vás, ktorý chcete použiť. Normálne používame // pre krátke komentáre a /* */ pre dlhšie.



[4] C++ Premenné

  • Premenné sú kontajnery na ukladanie údajových hodnôt.
  • V C++ existujú rôzne typy premenných (definované rôznymi kľúčovými slovami), napríklad:

– ukladá (celé čísla) bez desatinných miest, ako napríklad 123 alebo -123.

  • 10500 , 4 , -99777

– ukladá čísla s pohyblivou desatinou čiarkou s desatinnými miestami, ako napríklad 19,99 alebo -19,99.

  • 666,77 , 0,8 , -33,76

– ukladá jednotlivé znaky, ako napríklad „a“ alebo „B“. Hodnoty znakov sú ohraničené jednoduchými úvodzovkami.

  • „G“ , „u“ , „W“

– ukladá text, napríklad „Ahoj svet“. Hodnoty reťazcov sú ohraničené dvojitými úvodzovkami.

– ukladá hodnoty s dvoma stavmi: true alebo false ( pravda, nepravda ).

Deklarovanie (vytváranie) premenných :

  • Ak chcete vytvoriť premennú, zadajte typ a priraďte jej hodnotu:

Kde typ je jeden z typov C++ (napríklad int) a názov premennej je názov premennej (napríklad x alebo môj názov). Znamienko rovnosti sa používa na priradenie hodnôt.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Nemôžete kopírovať obsah tejto stránky